2010. június 28., hétfő

Jay Asher: Thirteen reasons why (13 ok, hogy miért... / 13 okom volt..)

Egy kedves barátnőm ajánlotta a figyelmembe ezt a könyvet, és mivel nagyon megbízhatónak találom ezt a leányzót (neki köszönhetem a Az éhezők viadalát is), körülbelül azonnal meg is rendeltem a könyvet. Azt csak jóval ezután vettem észre, hogy a Könyvmolyképzős könyvjelzőmön is rajta van, a magyarul megjelent könyvek között, 13 ok, hogy miért... címmel. Mondjuk sehol sem láttam még, és feltételezem, hogy még nem jelent meg, de azt gondolom, hogy ami késik, nem múlik. Azt is el kell még mondanom, hogy abszolút letehetetlen a könyv, már jócskán aludnom kellene, mert holnap korán megyek dolgozni, de egyszerűen muszáj volt eljutnom a végére, mert egyszerűen nem értettem, hogy miért...


A könyv egyik főszereplője, Hannah Baker, ugyanis öngyilkos lett. A másik főszereplőnk, Clay, viszont kap egy cipősdoboznyi kazettát, jóval Hannah halála után, amelyen a lány elmondja azt a 13 dolgot, amiért végülis véget vetett az életének. Clay pedig ezen okok egyike. Éppen ezért végig kell hallgatnia az összes kazettát, hogy megtudja, hogy hogyan jutott el Hannah erre az elhatározásra.


Többet nem akarok mondani a történetről, tekintve, hogy ha tényleg megjelenik magyarul, akkor úgyis hamarosan többen is megismerik. Én pedig nem akarom elspoilerezni az eseményeket, pedig némelyiket szeretném. Az mindenesetre biztos, hogy nem kevés idegzet kell hozzá, én konkrétan a 9. októl kezdve végigsírtam a könyvet. Pedig igazából nem értem, hogy miért. Mármint azt nem értem, hogy hogyan juthat el valaki addig, hogy öngyilkos legyen. Ráadásul középiskolában, olyan dolgok miatt, amit tulajdonképpen mások is ugyanúgy átélhetnek, vagy át is élnek. Nekem is öngyilkos lett egy osztálytársam, és azt sem értem. Pedig szeretném. De ha én is tudnék legalább ugyanennyi okot, hogy ő miért tette, valószínűleg akkor sem érteném...


Mindegy.


Megírásilag egyébként két dolog is egyedi volt, egyrészt, hogy egyszerre kettő narráció volt. Egyrészt hallhatjuk Hannah-t a kazettáról, dőlt betűkkel; másrészt pedig ott van Clay, aki Hannah szavait hallgatva kommentálja az eseményeket, vagy éppen mást. A másik pedig az időkezelés. A könyv egészen pontosan ott kezdődik, hogy Clay postázza a kazettákat a következő személynek, akit Hannah megnevezett a 13 ok közül. Majd ott fejeződik be, hogy Clay a postáról bemegy az iskolába. Közben pedig meghallgatjuk, hogy tulajdonképpen miért is történt mindaz, ami történt.


Annak pedig muszáj volt utánanéznem, hogy mi az a baker's dozen. Szerintem annyira találó, hogy a baker's dozen az ugye 13, viszont a könyv elolvasása után kiderül, hogy tulajdonképpen mégiscsak 12 az a tucat. Ezt csak úgy érdekességképp.

9 megjegyzés: